Her finder du olier af høj kvalitet fra Volvo Penta til motor, drev, gearkasse, bakgear og kompressorer.

Du bør skifte gearolie og gearolie  en gang om året, helst om efteråret efter sæsonen, da motoren har godt af at overvintre med nyt olie over vinteren.

Motorolien skal også skiftes mindst en gang om året eller efter 100 timers kørsel. Du skal tanke motorolie fra tid til anden, når du bruger motoren. Noget olieforbrug er uundgåeligt, selv i en ny motor.

Følg producentens anbefalinger, når du fylder olie op. For meget olie kan forårsage for højt olietryk, hvilket kan føre til olielækage og i værste fald motorfejl og motorbrand. For lidt olie betyder, at motoren ikke smøres nok under drift og i værste fald, kan blive overophedet eller skære i motordelene, hvis motorens metaldele kommer i direkte kontakt med hinanden. 

Hvor ofte du skal skifte olie afhænger af, hvor meget du kører med motoren.  Den generelle anbefaling er at skifte olie efter ca. 100 timers gang eller mindst en gang pr. Sæson.  I forbindelse med et olieskift bør du også skifte oliefilter. Det anbefales at foretage et olieskift i forbindelse med afhentningen.  Årsagen til, at det er godt at skifte olie om efteråret, er, at motoren bedst opbevares med frisk olie til vinteren.  En ny motorolie ligner let sirup, men når motoren kører, bliver den snavset og bliver til sidst næsten helt sort.  Hvis motoren opbevares om vinteren med gammel olie, kan de indvendige motorkomponenter blive udsat for fugt og syreforbrændingsbiprodukter, der kan korrodere motoren indefra i hvileperioden. 

På motorolier er viskositet og kvalitet angivet.  

Viskositet: SAE-system (Society of Automobile Engineers)

Viskositeten af olien er vist i to tal. Det første tal slutter med et W, der betyder vinter. Det fortæller dig, hvor tyktflydende olien er, når motoren er kold. Det andet tal viser, hvor flygtig olien er under motorens normale driftstemperatur. Der er forskellige viskositeter på olier for at få hver motor til at fungere optimalt. I manualen til din motor har motorproducenten  skrevet,  hvilken viskositet der passer til din motor. Det er vigtigt at fylde op med den rigtige slags olie og viskositet.

Kvalitet: angivet i API eller ACEA
API-klasser: (jo længere til højre på listen, jo højere kvalitet)
Benzinmotorer: SA, SB, SC, SD, SE, SF, SG, SH, SJ, SL, SM, SN, SP
Dieselmotorer: CA, CB, CC, CD, CD-II, CE, CF, CF-2, CF-4, CG-4, CH-4, CI-4, CJ-4, CK-4. 


Hvis du har brug for at påfylde olie i sæsonen og er usikker på, hvilken olie der er i motoren, skal du altid vælge den højest mulige kvalitet. Det er altid muligt at bruge en højere nominel olie i en motor, der anbefaler en lavere nominel olie. 

I din motormanual kan du se, hvilken olie og mængde olie du har brug for.
Filtrering: