Det er dejligt til søs, men man skal samtidig være opmærksom på vind og vejr, man kan enten befinde sig i paradis, eller det modsatte sted hvis det blæser op og man ikke er forberedt.
Det er kaptajnens ansvar at sikkerheden er i orden ombord, men det er besætningens ansvar at følge sikkerheden nøje og tjekke at bådføreren har styr på sine sager. Hjertmans har været med i mange år, og de fleste medarbejdere er erfarne sejlere og har prøvet lidt af hvert. Her kommer der et par krav til de vigtigste sikkerhedsudstyr at have ombord ifølge vores erfaringer og Søfartsstyrelsen.
Men husk også på dit personlige sikkerhedsudstyr, og husk også at f.eks. et godt anker med en god ankerkæde, en båd der er i ordentlig sødygtig stand, god motor, gode sejl, god navigation, ædruelig sejlads, godt opsyn, hensynsfuld sejlads mm. også er faktorer der spiller ind.
1. Ethvert fritidsfartøj
skal være forsynet med
sikkerhedsudstyr i fornødent
omfang under hensyntagen til årstidens
vejrforhold, fartøjets type, størrelse, indretning og anvendelse samt turens
længde og varighed.
2. Alle fritidsfartøjer, der ikke er fortøjet
i havn, skal medføre
redningsveste eller svømmeveste i
korrekt størrelse, som er
godkendte efter anerkendte normer til samtlige personer om bord.
3. Det er
fartøjets fører, der har ansvaret for, at der for hver
person findes en godkendt rednings- eller svømmevest i korrekt størrelse
om bord.
4. Rednings- og svømmeveste skal være SOLAS-
eller EU-typegodkendt, og overensstemmelsesmærkede med enten Ratmærke2)
eller CE-mærke.
5. Anvisninger for brugen og vægtgrænser m.v. af den enkelte rednings- eller svømmevest skal følges.
6. Alle
fritidsfartøjer, som ikke er
omfattet af fritidsfartøjsdirektivet,
men som er udstyret med et gasanlæg til madlavning, opvarmning eller køling eller kogeapparater til sprit eller petroleum, er omfattet af de
krav til gasanlæg.