Propel & motor

Benzin-/dieselmotor

Almindelige problemer med bådmotorer 
Bådmotoren har evnen til at svigte oftere end bilmotorer. De mest almindelige årsager til funktionsfejl er: vand og andre forurenende stoffer i brændstoffet, kølevandsproblemer og problemer med elektriske kontakter eller sikringer. Desværre er det også sådan, at en bådmotor er mere tilbøjelig til at stoppe, da det blæser og er der meget søgang. Forklaringen er, at når båden ruller i havet, hvirvles vand og forurenende stoffer op i brændstoftanken, tilstopper filtrene, og det kan resultere i et motorstop - lige når du mindst ønsker det. Et motorstop i nærheden af en stenet strand kan være alvorligt. Stoppet kan skyldes, at der er ophobet forurenende stoffer over en længere periode, men også at diesel i dag af miljømæssige årsager blandes med såkaldt FAME (fedtsyremethylester), hvilket medfører en øget risiko for klumpdannelse. Klumperne består af mikrober, der blandes i grænselaget mellem diesel og vand. Så længe der ikke er vand i tanken, opstår der ikke noget problem - men i en bådtank er der næsten altid vand. Og det er i grænselaget mellem vand og diesel, at bakterier trives. Foranstaltninger til at reducere problemet omfatter udsugning eller dræning af vandet, i det mindste forår og efterår, og udskiftning af brændstoffilteret. Om vinteren, når båden holder stille, skal tanken enten være helt fuld eller helt tom. 

Lufte brændstofsystemet 
Efter filterskift og under brændstofstop skal brændstofsystemet til de fleste dieselmotorer "luftes". Dette kan være sværere eller lettere på forskellige motorer, og det hører til en af de ting, som det er godt, hvis bådejeren er vant til at gøre selv. 

Brændstofbeskyttelse til dieselmotorer 
STA-BIL, Bio-Protect 2 er en brændstofbeskyttelse, der skal blandes i dieseltanken ved hver tankning og frem for alt under vinteropbevaring. STA-BIL beskytter mod oxidation, vandrelaterede problemer (alger osv.)  og termisk nedbrydning og smører og renser brændstofsystemet. 

Impeller 
En bådmotor afkøles med søvand, der pumpes ind i en varmeveksler, der afkøler motorens kølevand. I mange ældre både og i påhængsmotorer får søvand lov til at gå direkte ind i motorens kølekanaler. Det er et simpelt system, men det forkorter selvfølgelig motorens levetid, da saltvand får lov til at passere inde i selve motoren. Normalt pumpes søvandet rundt af en impellerpumpe.  Impelleren er som et gummihjul. Et sådant hjul er et forbrugsstof, som nogen om bord skal kunne skifte. Det kan vare i fem år eller fem dage. Så det kan gå i stykker når som helst. Motorens instruktionsbog indeholder oplysninger om, hvordan et kort dagligt eftersyn skal se ud for at opdage tidlige tegn på problemer. 


Impeller er forbrugsstoffer, der kan gå i stykker når som helst. Skal altid være i reserve. 

Hvor ofte skal du servicere din bådmotor?  
Regelmæssig service af motoren er et af de vigtigste vedligeholdelsesarbejder, du skal udføre på din båd. Det er ikke antallet af sejlture i en sæson, der afgør, om der skal køres motorservice eller ej. Det er derfor vigtigt altid at lave en årlig service for at undgå unødig driftstop, unormalt slid og ikke mindst for at finde ud af, om noget skal ændres eller fikses, før det får store konsekvenser. Altmuligmanden kan normalt klare at gøre dette selv. Vi har alt det udstyr, der kræves for at udføre service eller motorkonservering. Kom ind i en af vores butikker, og vores kyndige personale vil hjælpe med rådgivning og kunne tilbyde de rigtige produkter. 

Mange motorproducenter har færdige servicesæt, der inkluderer: montering af oliefiltre, brændstoffiltre og impeller med pakninger. Det er meget vigtigt altid at finde ud af, hvilken slags motor du har og helst produktionsåret, når du køber servicesæt. Det er vigtigt at købe det der er korrekt.