Vinteropbevaring

Motorkonservering

Det er vigtigt at konservere motoren for at undgå frost- og korrosionsskader. Lav motorkonservering, når båden er på land. Når motoren skal konserveres både indvendigt og udvendigt, er det vigtigt, at motoren når sin driftstemperatur, så termostaten åbner sig og lukker kølevandet ind i motorens kølekanaler. Opvarm derfor motoren med rent ferskvand et stykke tid, før konservering begynder. 

Konservering af indenbordsmotorer: 
Start med at dræne søvandet fra kølesystemet. Kør derefter gennem ferskvand med 50 procent miljøglykol i det (bland ikke forskellige glykolsorter med hinanden). Efter gennemkørslen skal du lade blandingen være i systemet. 

Konservering af påhængsmotorer.  
1. Fjern propellen fra propelakslen for at undgå skader.  
2. Tilslut en spulemuffe til en haveslange, og træk den derefter over kølevandsindsugningerne på motoren.
3. Fjern motordækslet, og tænd derefter for vandet, og start motoren,  
og sørg for, at der er vand i motorens sladrestråle / kølevandsstråle, ellers sluk motoren.  
4. Lad tomgang stå i ca. 10 minutter, så det bliver rigtig varmt, og termostaten åbner.  
5. Kør derefter gennem ferskvand med 50 procent miljøglykol i det (bland ikke forskellige glykolsorter med hinanden). Efter gennemkørslen skal du lade blandingen være i systemet.