Vinteropbevaring

Olie & filter

Skift af olie og oliefilter er langt de vigtigste opgaver for vinteren. Anbefalingen er at skifte olie mindst en gang om sæsonen (eller efter ca. 100 timer). Årsagen til dette er, at når motoren kører, dannes skadelige stoffer i motorolien, og disse kan korrodere motoren indefra om vinteren. Normalt benytter man lejligheden til at skifte olie i forbindelse med vinteropbevaringen.  

Indenbords (diesel) med ferskvandskøling: 
Om vinteren er det vigtigt at:- Varme motoren op og pump olien ud- Skift oliefilter og genopfyld ny olie (fyld ikke for meget på) 

Skift olie: Brug en filtertrækker til lettere demontering og en olieklud, der absorberer olie under filteret til en renere motorbrønd. Smør den nye filterpakning med lidt olie og træk filteret i hånden. Derefter er det tid til at fylde op med den rigtige mængde af den nye olie. 

Skift drevolien: Drevolie/gearkasseolien skal også skiftes inden vinteren. Hvis der af en eller anden grund er kommet vand ind i drivolien, og motoren opbevares udendørs, kan den fryse og ødelægge gearkassen ved at udvide det frosne vand og skubbe drevet indefra. Hvis det pågældende vand er saltvand, kan komponenterne inde i drevet også begynde at ruste. Vand kan komme ind i drevet ved at gå på grund i løbet af sæsonen eller genbruge gamle pakninger til olieskruerne på drevet, eller at pakdåserne i drevet er gamle. 

For et drevolieskift har du brug for:
- Den rigtige type olie og mængde 
- Oliepumpe 
- En afløbsbeholder 
- Den rigtige størrelse skruetrækker 

Skift gearkasseolien ved at åbne oliepropperne (først den nederste så den øverste) og lade olien løbe ud i en beholder. Kontroller, at der ikke er vand i olien (så er den mælkeagtig / cappuccinofarvet). Hvis der er vand i olien, skal dette straks rettes og udskiftes (kontakt evt. en mekaniker). Skift også pakningerne på skruerne. Fyld derefter ny gearkasseolie ved at skubbe olien ind i det nederste hul, indtil den kommer ud i det øverste hul.  
- Hvis du har en firetakts, skal motorolie og filtre også skiftes. 
- Tøm eller udskift eksternt og indvendigt vandudskillerfilter. 
- Skub saltvandsbestandigt marinefedt ind i alle smørestykker. 
- Smør alle bevægelige dele af motoren  
- Smør hele propelakslen med fedt og saml propellen igen. 
- Tjek brudstiften, så den er hel og ikke rusten. 
- Skift tændrør, hvis disse har mange driftstimer. 
- Hold gerne motoren kølig og tør i opretstående stilling. 
- Benzin, der er blandet med  Totaktsolie skal kasseres, fordi det ikke er nyttigt før næste sæson. 

Brændstofadditiver
Det er vigtigt at tilføje en form for brændstofstabilisering til benzin- eller dieseltanken inden optagelse. Det beskytter mod oxidation, vandrelaterede problemer (alger osv.) og smører og renser brændstofsystemet. Brændstofadditiver er designet til at bevare brændstoffets levetid, hvilket kan blive dårligt på så lidt som 30 dage, når det ikke er i konstant brug. Dårligt eller gammelt brændstof kan resultere i korrosion og andre defekter i brændstofledninger og motorer, hvilket igen forårsager unødvendige og dyre motorskader. Derudover kan motoren være svær at starte. Eksperter anbefaler at bruge en brændstofstabilisator ved hver tankning på motorer, der bruges sjældent.